Παρουσίαση του προγράμματος

 

Στην αρχή της χρονιάς συγκροτήθηκε η ομάδα μας και επιλέχτηκε το θέμα μας τα «Μυστικά της λίμνης» καθότι το έτος που διανύουμε είναι έτος Νερού.

Ο Γιώργος ο Πανταζής θα μας πει για τους στόχους της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης στα σχολεία

 

Παράλληλα σχεδιάστηκε όλο το πρόγραμμα , επιλέχθηκαν οι στόχοι του, οργανωθήκαμε σε ομάδες, το θέμα αναλύθηκε σε ενότητες και οι ομάδες ανέλαβαν τα αντικείμενα μελέτης και έρευνας.

Η Χρύσα θα περιγράψει την Ανάλυση του θέματος

 

Την Τρίτη 8 Νοεμβρίου 2005 και μετά από ενέργειες του κ. Γκαζά και με την υποβολή αίτησης από τη Διευθύντρια Κα Γκάζου, το Σχολείο μας εντάχθηκε στο εθνικό δίκτυο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης «Λίμνες: Πηγές Έμπνευσης για Προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης», για δύο (2) χρόνια. Συντονιστής του δικτύου είναι το ΚΠΕ Καστοριάς, το οποίο και μας πληροφόρησε ότι προγραμμάτισε να δεχθεί την ομάδα μας στις εγκαταστάσεις του στην Καστοριά την  Τετάρτη 3 Μαΐου 2006.

Για την Αρχική προσέγγιση στο θέμα μας θα μας μιλήσει η Λεμονιά:

 

Παράλληλα οι ενέργειες για την υποστήριξη του προγράμματος συνεχίζονται με την κατάθεση «Σχεδίου Υποβολής Πρότασης» για έγκριση και χρηματοδότηση από τα Ευρωπαϊκά Ταμεία, στο Πανεπιστήμιο Αιγαίου. Το σχέδιο που είναι πολύ αναλυτικό υποβάλλεται σε έντυπη και σε ηλεκτρονική μορφή δηλαδή σε CD.

Τελικά μετά από δύο μήνες, την Τρίτη 7 Φεβρουαρίου ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα αξιολόγησης των προγραμμάτων από το Πανεπιστήμιο του Αιγαίου και με μεγάλη χαρά πληροφορηθήκαμε ότι το πρόγραμμά μας είχε εγκριθεί.

Την Τετάρτη 14 Δεκεμβρίου 2005 κάνουμε την πρώτη μας έξοδο από το σχολείο σαν ομάδα με την Επίσκεψη στο «Ελληνικό Κέντρο Κινηματογράφου» στο λιμάνι για την παρακολούθηση της κινηματογραφικής ταινίας «Ο Ανθός της Λίμνης».

Για την επίσκεψή μας στο Μουσείο Κινηματογράφου έγραψε η Στέλλα.

 

Την Παρασκευή 17 Φεβρουαρίου 2006 γίνεται η παράλληλη δράση που για καιρό προετοιμάζαμε: ο «Καθαρισμός του Ρέματος Κωνσταντινίδη». Στη πολύ σημαντική αυτή δραστηριότητα είχαμε την συμμετοχή των μαθητών των δύο τμημάτων της Δ’ τάξης του 2ου  Δημοτικού Σχολείου που με τις δασκάλες τους την Κα Τσάτσου Χριστίνα και Κα Κουτσούμι Αθανασία, αποδέχθηκαν την πρόσκληση μας και συμμετείχαν με μεγάλη χαρά στην δράση μας που είχε και την ενεργό συμμετοχή και υποστήριξη της Κας Κατοτριώτου, Προέδρου του Συλλ. Γονέων & Κηδ. του Σχολείου μας.

Ο Θοδωρής θα μας περιγράψει τις ενέργειες που κάναμε για το ρέμα

Ο Ηλίας έγραψε για την δράση μας στο ρέμα

 

Την Πέμπτη 17 Μαρτίου 2006 είχαμε την πολύ χρήσιμη για την επίτευξη των στόχων του προγράμματος συνεργασία και υποστήριξη της υπεύθυνης του Γραφείου Συμβουλευτικής και Επαγγελματικού Προσανατολισμού του 13ου Γυμνασίου Θεσσαλονίκης Κας Αδαμοπούλου με δίωρη δραστηριότητα στο εργαστήριο Πληροφορικής  για τα επαγγέλματα που συνδέονται με την λίμνη.

Ο Γρηγόρης αναζήτησε πληροφορίες για το επάγγελμα του Ψαρά

 

Την Πέμπτη 30 Μαρτίου 2006, μια πολύ ωραία μέρα πραγματοποιήσαμε την ημερήσια εκδρομή. Στην διαδρομή παρατηρήσαμε από μικρή απόσταση την λίμνη Δοϊράνη.

Για την Δοϊράνη θα ακούσουμε την Θάλεια:

Ο Βασίλης ο Προβίδης θα μας πει για Μια παράξενη συμβίωση

 

Στο Κέντρο Ενημέρωσης της Κερκίνης είχαμε την χαρά να παρακολουθήσουμε μια καθ’ όλα απολαυστική παρουσίαση του βιοτόπου από τον ειδικό, τον Κο Αντώνη. Στην παραλία της λίμνης βγάλαμε φωτογραφίες παρατηρήσαμε το περιβάλλον και πήραμε νερό για να το αναλύσουμε.

Η Αγγέλα μας δίνει σημαντικά στοιχεία για την Κερκίνη

 

Ακολουθεί το Ενυδρείο της Βυρώνειας όπου εκτός από τα πολλά ψάρια, αμφίβια, και φίδια που είδαμε είχαμε την ευκαιρία να δούμε όχι στην οθόνη αλλά ολοζώντανα μπροστά στα μάτια μας μία Τούρνα να αρπάζει και να καταπίνει ολόκληρη και ζωντανή την λεία της που στην προκειμένη περίπτωση ήταν μία Πλατίκα.

Με την Βιολογική αξία των λιμνών ασχολήθηκε ιδιαίτερα η Χρύσα

 

Σειρά είχε το γεύμα μας στην Όαση, στο Νέο Πετρίτση, μια ταβέρνα που μας βοήθησε να επιλέξουμε η Λεμονιά που κατάγεται από την Βυρώνεια. Απολαύσαμε το περιβάλλον και το καλό φαγητό που έκλεισε με δύο τούρτες γενεθλίων, της Εύης και της Λίας. Θα ήταν παράληψη να μην αναφέρουμε και το παιχνίδι μας στην παιδική χαρά της Όασης, το βατραχάκι που έπιασε η Λεμονιά στο νερό που έτρεχε στο μικρό ποτάμι και πότιζε τα μεγάλα πλατάνια, καθώς και το δροσερό κλίμα της περιοχής.

Στη διαδρομή μας για την Βόλβη είδαμε την Κορώνεια της οποίας τα νερά έχουν υποχωρήσει και η κατάσταση της δεν είναι καθόλου καλή. Πάντως στην επιφάνειά της παρατηρήσαμε αρκετά πουλιά.

Η Μαρία θα διαβάσει «Το ημερολόγιο της καταστροφής της Κορώνειας».

Ο Θανάσης θα αναφέρει τα σχετικά με μια Καταγγελία για ρύπανση στην Κορώνεια

 

Τέλος φτάσαμε στην Βόλβη, πήραμε και από αυτή νερό και επισκεφτήκαμε τις εγκαταστάσεις των  Λουτρών της Απολλωνίας. Η μυρωδιά του νερού που περιέχει θειάφι δεν ξεχνιέται εύκολα. Πάντως τα μπάνια, το χαμάμ, το γιακούζι και οι υπόλοιπες εγκαταστάσεις ήταν καθαρές και περιποιημένες. Η υπεύθυνη του ξενοδοχείου μας ενημέρωση και για τις τιμές των δωματίων και προς στιγμή μας πέρασε η ιδέα ότι θα μπορούσαμε να μείνουμε. Έπρεπε όμως να περιμένουμε για να χαρούμε την διαμονή, με τους συμμαθητές μας σε ξενοδοχείο την τριήμερη εκδρομή μας, ένα μήνα μετά.

 

Την Τρίτη 4 Απριλίου 2006 στην Αίθουσα πολλαπλών χρήσεων του Σχολείου πραγματοποιήθηκε διάλεξη στους μαθητές της Β’ τάξης, από την καθηγήτρια, κα Δήμητρα Προφήτου-Αθανασιάδου (Εργαστήριο Εφαρμοσμένης Ζωολογίας και Παρασιτολογίας, Τμήμα Γεωπονίας, του Αριστοτέλειου Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης) με θέματα α)Αγροτικό Περιβάλλον και Φυτοφάρμακα και β)Βιολογική Γεωργία. Η καθηγήτρια με εύληπτο και επιστημονικά τεκμηριωμένο τρόπο χρησιμοποιώντας την νέα τεχνολογία, Laptop, Power Point και Βιντεοπροβολέα, μας μετέδωσε την επιστημονική της γνώση, τις εμπειρίες της από το βιολογικό αγρόκτημα της και την αγάπη της για το περιβάλλον.

Την Διήγηση ενός περιηγητή που γράφτηκε πριν από100 χρόνια διαβάζει ο Βασίλης ο Δημητριάδης

 

Την ίδια μέρα και αμέσως μετά την διάλεξη η δεύτερη ομάδα που την συγκροτούν οι μαθητές Ανεστίδου Εύη, Βέτσιου Λία, Βλασακίδης Χρήστος και Τσούτσουρας Στράτος με τον κύριο Γκαζά επισκέφτηκαν το ΕΚΦΕ Τούμπας όπου με την βοήθεια του υπευθύνου κυρίου Γεωργιλά προχωρήσαμε στην Ανάλυση χημικών και φυσικών χαρακτηριστικών δειγμάτων νερού που είχαμε πάρει από τις λίμνες που επισκεφτήκαμε.

Για την Επίσκεψη στο Ε.Κ.Φ.Ε. Τούμπας εκ μέρους της δεύτερης ομάδας, η Λία:

 

Από την Δευτέρα 1 έως Τετάρτη 3 Μαΐου 2006 πραγματοποιήσαμε την Τριήμερη εκδρομή μας με μια διανυκτέρευση στην Φλώρινα και μία στην Καστοριά. Στην εκδρομή αυτή για την οποία έχουμε να σας πούμε και να θυμόμαστε πολλά, είδαμε από κοντά ή από μακριά εννέα λίμνες.

Κατ’ αρχή ήρθαμε σε επαφή με την μικρή Λίμνη των Κύκνων, όπως ονομάζεται ο υγροβιότοπος Άγρα, Βρυτών και Νησίου.

Στοιχεία για τη Λίμνη των Κύκνων μας δίνει ο Στράτος

 

Στη συνέχεια φτάσαμε στη Βεγορίτιδα την βαθύτερη, με 65 μέτρα βάθος και τρίτη μεγαλύτερη λίμνη της Ελλάδας.

Ενδιαφέροντα στοιχεία για την Βεγορίτιδα από την Χριστίνα

 

Λίγο μετά είδαμε τη λίμνη των Πετρών.

Για την οποία θα ακούσουμε την Λία

 

Ενώ αναβαίναμε για το Νυμφαίο είδαμε τις λίμνες Χειμαδίτιδα και Ζάζαρη.

Στις οποίες θα αναφερθεί σύντομα ο Γιώργος ο Πανταζής

 

Την δεύτερη ημέρα πήγαμε στις Πρέσπες τη Μικρή και την Μεγάλη. Η διαδρομή στο νησάκι του Αγίου Αχίλλειου συνοδεύτηκε από τη συναυλία των κελαϊδισμάτων εκατοντάδων πτηνών.

Για τις Πρέσπες εντυπωσιακά στοιχεία θα μας δώσει ο Γιώργος ο Τανανάκης

 

Η επόμενη λίμνη που περπατήσαμε στην ακτή της και είδαμε και ακούσαμε τα πουλιά της είναι η λίμνη της Καστοριάς.

Σύντομα Ιστορικά στοιχεία για την πόλη που μας φιλοξένησε από τον Βλασακίδη Χρήστο

 

Τέλος σε μια στροφή της Εγνατίας και βγαίνοντας από το σύννεφο της ομίχλης είδαμε την ένατη λίμνη, την τεχνητή  λίμνη του ποταμού Αλιάκμονα. Είχαμε πιάσει δεκατριάρι. Τέσσερεις λίμνες από την πρώτη εκδρομή και εννέα από τη δεύτερη.

Η εκδρομή μας είχε τελειώσει. Στις 8:10 κατεβήκαμε από το λεωφορείο μας, στη στάση στο παρκάκι όπου μας περίμενε η κυρία Διευθύντρια οι γονείς μας και αρκετοί συμμαθητές μας.

Τις εντυπώσεις τους από την εκδρομή έγραψαν ο Ηλίας, η Εύη, η Στέλλα και η Χριστίνα.

 

Οι δραστηριότητες του τμήματος της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης. για συντονισμό, ανατροφοδότηση και σύνθεση γίνονταν ή μετά την λήξη του επταώρου, ή τα απογεύματα, ή ακόμη και σε αργίες όπως στις Πασχαλινές διακοπές. Τις περισσότερες φορές τα απογεύματα της Τρίτης και της Πέμπτης ξεκινούσαμε στις 6 το απόγευμα και τελειώναμε μετά τις 10:00 το βράδυ

Για τους νέους και το μέλλον θα ακούσουμε τον Γρηγόρη

 

Τα προγράμματα έχουν την ανάγκη της αποδοχής και της υποστήριξης από την Διεύθυνση και το σύνολο των καθηγητών του σχολείου, το Σύλλογο Γονέων και Κηδεμόνων, την Τοπική Αυτοδιοίκηση καθώς και άλλων φορέων.

Τις Ευχαριστίες μας, σε όσους μας βοήθησαν,  εκ μέρους όλων μας θα δώσει η Εύη

Η παρουσίασή μας θα κλείσει με το τραγούδι μας, που τις στίχους όλοι μαζί γράψαμε και τη μουσική πήραμε από το τραγούδι της ομώνυμης ταινίας.

Τριήμερη και Περιβαλλοντική

κατά το Λούφα και Παραλλαγή.